Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hvem er vi?

Folkebørnehaven er en selvejende institution. Vi har indgået driftsoverenskomst med Københavns Kommune, hvilket betyder at vi er en del af Kommunens pasningstilbud.

Vores børnenormering er på 36 børn i alderen  2-6 år.

Vi "bor" i en stuelejlighed, og vores rum er delvis funktionsopdelt. Lige uden for vores dør har vi direkte adgang til vores egen dejlige legeplads.

Vores personalegruppe er kendetegnet ved stabilitet, da der kun er lidt udskiftning, og næsten intet sygefravær. 

Vi er på samme tid en lille børnehave med en småbørns gruppe og en del af en selvejende klynge sammen med tre andre børnehaver og en fritidsklub. 

Det betyder blandt andet, at vi samarbejder med andre institutioner så vi sammen giver vores børn mulighed for fælles oplevelser.

Lidt historie

Folkebørnehaven Helsingborggade så dagens lys i 1938. Den var privat oprettet af den kvinde der skulle forblive leder til 1974.

Forholdene var dengang - som nu - små, men alligevel lykkedes det under krigen at huse 80 børn.

Med tiden indgik man samarbejde med Folkebørnehaveforeningen, deraf navnet, som stadig hænger ved vores navn på officielle papirer. I daglig tale er vi bare "Børnehaven".

I 1974 blev institutionen overtaget af "Danske Daginstitutioner", og blev en selvejende institution med driftsoverenskomst med Københavns Kommune.

Værdigrundlag

Vi ønsker at skabe et trygt og omsorgsfuldt miljø, så vi på den måde kan give børnene rammer der kan hjælpe dem på vej - forberede dem til skole/fritidshjem. 

Vi mener at vi kan støtte dem i en proces der ender ud i at de - med respekt for sig selv og andre - bliver hele, ansvarlige personer der evner at begå sig i det samfund vi lever i.

  

Vi arbejder efter følgende pejlemærker 

  • Børene får kærlighed, tryghed og OMSORG.
  • Børnene mødes af ærlige og ansvarlige voksne.
  • Børnene lærer at vise hensyn, respekterer hinanden og accepterer forskelligheder.
  • Børnene bliver respekteret for deres personlighed og deres grænser.
  • Børnene støttes i personlig og kollektiv udvikling.
  • Børnene får mulighed for at træffe valg, evt. med lidt hjælp.
  • Børnene bliver nødigt unødvendigt forstyrret i leg og venskabsdannelser.
  • Børnene bliver hørt - og LYTTET til.
  • Børnene præsenteres for udfordringer og oplevelser der er relevante for deres nærmeste zone for udvikling.
  • Børnene oplever voksne der er rede til at guide og vejlede.
  • Børnene får selvværd og tro på egne evner.



     
  •  

Hvad er ellers styrende for vores pædagogiske arbejde

  • At børn får begyndende forestilling om sig selv, og hvad de formår.
  • At børn kan etablere og vedligeholde venskaber.
  • At børn kan udtrykke egne meninger og følelser overfor omgivelser.
  • At børn kan tage hensyn og udskyde egne behov, så andres behov tilgodeses. 
  • At børn kan tage initiativ og sige til og fra overfor jævnaldrende.
  • At børn kan vise hjælpsomhed og udvise begyndende empati.
  • At børn kan samarbejde om løsning af konflikter i indbyrdes leg.
  •  I det daglige pædagogiske arbejde er empati og omsorg blandet med "læring om livet" en naturlig ting. Det skal ikke være noget børn og voksne tænker over - det skal bare være på plads.

 

Dokumenter

Vores velkomstfolder

Shape Created with Sketch.